У наші дні велосипед і сама велокультура знаходять нове дихання. У зв'язку з урбанізацією, зростанням цін на паливо і тд. все більше і більше людей у містах пересідають на байк, залишаючи свої авто вдома. Крім цих факторів на користь велосипеда виступає і те, що це чудовий спосіб підтримки своєї фізичної форми.
Якщо в європейських країнах люди масово пересідають на велосипеди і для багатьох у містах велосипед частіше навіть кращий за автомобіль, то в нашій країні через відсутність інфраструктури (велодоріжок, велопарковок) це не так помітно. Але все ж, поступово, цей вид транспорту завойовує все нових і нових шанувальників і любителів.
Важливими елементами розвитку велокультури є наявність доріг (велодоріжок) для велосипедистів та велопарковок/велостоянок. Другому елементу ми і приділимо увагу в цій статті. Розглянемо різновиди, особливості застосування, вимоги, що висуваються, і матеріали, з яких виготовляються велопарковки.
Основні вимоги, які мають забезпечувати велопарковки:
- Стійкість велосипеда. Паркувальна конструкція повинна служити опорою велосипеду, і надійно утримувати навіть навантажений велосипед, без ризику пошкодити його.
- Захист від крадіжки. Повинна дозволяти пристебнути до неї одночасно і колесо, і раму. До цього пункту можна віднести і можливість використання замків різних типів - замків, ланцюгів, тросів.
- Сумісність з різними типами велосипедів - міськими, гірськими, складними, дитячими, велосипедами зі звичайними і дисковими гальмами
- Зручність. Велопарковка має бути простою і зрозумілою у використанні та зручною.
- Міцність. Конструкція сама по собі має бути міцною, вандалозахищеною, надійно прикріпленою до землі або стіни.
Розглянемо найпопулярніші види велопарковок:
1. П-подібні/ U-подібні велопарковки.
Цей вид велопарковок є найпростішим рішенням, але водночас і найзручнішим і найнадійнішим. Така велопарковка дуже зручна для встановлення велосипедів, а також до неї легко пристебнути велосипед замком або тросом. Такі велопарковки встановлюють у парках, скверах, біля супермаркетів, торгових центрів.
2. Парковки з кріпленням для за колесо.
Призначені для розміщення в місцях, де немає великого потоку людей. Біля невеликих магазинів, кафе із закритою територією, поруч з офісними приміщеннями, у приватних будинках, квартирах, візочкових тощо.
Причина в тому, що в даному випадку велосипед в основному кріпиться тільки за переднє/заднє колесо і сильний поштовх або випадкове падіння на велосипед може призвести до деформації колеса або диска гальма.
Водночас такі паркування є найпопулярнішими і найзручнішими завдяки компактності, зручності та швидкості встановлення велосипеда. Асортимент модифікації та дизайн теж задовольнять будь-якого користувача. Найчастіше вони бувають складальні і їх можна розширювати в міру потреб. Існують варіанти зі спеціальними поручнями для кріплення замком/тросом.
Під час купівлі цього типу велопарковок зверніть увагу, що не всі з них пристосовані для встановлення велосипедів з дисковими гальмами!!!
3. Дизайнерські парковки. Не завжди практичні, але дуже добре привертають увагу велосипедистів і дають змогу красиво облаштувати територію.
Також велопарковки розрізняють за типом розміщення велосипедів:
- односторонні/двосторонні. Дають змогу правильно організувати паркувальний простір залежно від конфігурації території.
- окремо стоячі або пристінні, кутові. Також дають змогу вирішити питання з організацією паркомісць на обмеженій території або території певної форми.
Матеріали
Найдешевшими є велопарковки виготовлені з фарбованого металу. Їхня довговічність в естетичному плані максимум рік, але таку конструкцію завжди можна оновити і надати їй вигляду за допомогою звичайного балончика з фарбою.
Більш дорогими і довговічними є велопарковки з оцинкованого металу. Крім того вони мають гарний зовнішній вигляд. Термін служби таких парковок при правильній експлуатації не обмежений.
Ну і найкращу якість і довговічність дає застосування неіржавіючої сталі, але ціна таких велопарковок майже в 2 рази вища за оцинковані зразки.